Saturday, July 18, 2009

PEMBUNGKUSAN DARI SUDUT PEMASARAN PRODUK

Apa itu Pembungkusan?
¢Bekas bagi sesuatu produk, label dan rekabentuk grafik.
¢Fungsi pembungkusan adalah lebih dari sekadar untuk menyimpan produk.
¢Kadangkala dikenali sebagai P ke 5 di dalam campuran pemasaran (product, price, place, promotion)


Fungsi-fungsi Pembungkusan
¢Sebagai pelindung isi dari rosak, basi atau reput.
¢Memudahkan penempatan maklumat produk.
¢Untuk mempromosi identiti korporat.
¢Terlibat sebagai sebahagian dari kaedah promosi jualan.
¢Menambahkan daya penarik sesuatu produk.

Faktor-faktor Mempengaruhi Rekabentuk Pembungkusan
¢Perlindungan terhadap produk.
¢Perlindungan terhadap pengguna.
¢Pembungkusan security-tamper resistant.
¢Kemudahan mengalih dan menyimpan produk.
¢Memudahkan penempatan maklumat produk.
¢Pameran visual yang menarik.
¢Sesuai dengan alam sekitar
¢Kemudahan.
¢Pertimbangan kos/ekonomi
¢Pertimbangan undang-undang dan peraturan.
¢Nilai promosi

Ciri-ciri Penting Pembungkusan
¢Maklumat.
¢Kemudahan penggunaan.
¢Penampilan jenama dan pasaran.
¢Penyimpanan (containment) dan keselamatan.
¢Perlindungan dan pengekalan (preservation)

Pembungkusan dan Produk
¢Perlindungan isi dari kerosakan, kelunturan, kemusnahan dan pencemaran.
¢Membekalkan maklumat produk. Contoh: bahan, arahan untuk penggunaan.
¢Penambahan nilai melalui kemudahan penggunaan. Contoh: saiz kecil, ciri penyimpanan, kaedah membuka.
¢Mematuhi peraturan kesihatan, kebersihan dan perlabelan isi kandungan.

Perlabelan
¢Isi kandungan pembungkusan digunakan untuk:
—Membezakan produk
—Memberitahu maklumat produk
—Maklumat yang dikehendaki undang-undang.
¢Perlabelan sangat penting untuk pembungkusan tetapi haruslah mematuhi dan memenuhi peraturan dan kawalan etika.
¢Perlabelan haruslah informatif, benar dan tepat.

Pembungkusan Sebagai “Si Jurujual yang Senyap”
¢Bungkusan sepatutnya membantu mempromosi produk.
¢Membezakan produk dari produk lawan.
¢Bahagian penting untuk imej jenama.
¢Membantu pengenalan dan pengenalpastian.
¢Komunikasi nilai jenama.
¢Bentu, warna dan saiz berkaitan motivasi pelanggan.
¢Menggalakkan pembelian impuls.
¢Menarik perhatian pelanggan.
¢Menjadi asas utama dalam keputusan pembelian pelanggan.
¢Bertindak sebagai medium untuk pengiklanan dan pesanan promosi jualan.
¢Pembungkusan yang inovatif akan memberikan competitive advantage

Kelainan Pembungkusan
¢Pembungkusan berikut adalah lain dari yang lain dan produknya sangat dikenali:
—Coca-cola di dalam botol gelas
—Ubat Nyamuk Ridsect
—Cokelat Toblerone

Pengangkutan & Pengedaran – pembungkusan perlu…
¢Melindungi, penyimpan dan memaparkan produk ke destinasi di dalam keadaan yang dikehendaki
¢Menggunakan ruang kenderaan dengan kos yang efektif
¢Sesuai dengan penggunaan jentera pengendalian dan sistem storan
¢Efisien bagi ruangan dan menarik di ruang pameran
¢Mengekalkan kondisi produk

Pembungkusan & Stokis
¢Pembungkusan hendaklah memudahkan stokis
¢Perlindungan terhadap isi kandungan
¢Mudah dikendalikan dan penyimpanan
¢Menarik untuk dipamerkan untuk menyokong pengedar

Isu Alam Sekitar & Etika
¢Pembungkusan berlebihan boleh menjadi pembaziran.
¢Keperluan penggunaan bahan yang boleh dikitar semula.
¢Penipuan pembungkusan
—Bungkusan terlalu besar
—Peniruan gaya dan logo pihak lawan
—Label yang mengelirukan
—Negara asal adalah negara terakhir di mana produk diubah

Tuesday, July 14, 2009

Help!!!!!!....


Hi all... just recently a friend asked for my help to fetch some colleagues from KLIA... Well actualyy I didn't volunteered but, I feel I was cornered... ha ha... She/he asked me if I'm free that Friday, so, the "not on the spot liar that I am" I said I was free... The she/he asked me to help her fetch those people from KLIA... waaa... Since I wasn't doing anything, I just went...


Alone on a bus of 40 passangers along with 2 drivers, I went to KLIA that Friday... To make things worst, one of them lost her luggage... so we had to wait a bit longer for the "DATIN" to return her luggage at the airport...


We arrived in Ipoh around 9.30pm... My body ached from the ride... But I had to endure the same thing on Sunday when I had to send them back... But this time, we were suppose to depart at 7 am, but instead, one of the driver came at eight... how convenient... One of the people had to catch her flight at 1.35pm... We reached KL Central and she fetched the express train to KLIA and a cab to LCCT... Poor her, she was hijacked by an "ulat" and paid a RM40 fare... isk isk isk...


After sending them to the airport, we immediately travel back to Ipoh and I arrived home at 11.30pm...


All I'm saying is, I do this job because I gave the consent and I was really free... he he he... Cornered... but I was free... he he.. I help you... You help me... Scratch your back... I hope you scratch my back later on darling... insya Allah... ;o)